بررسی فنی اکسل رنو کولیوس (Renault Koleos)
اکسل کولیوس یا محور یکی از اجزای کلیدی سیستم تعلیق و انتقال قدرت در خودرو است. در رنو کولیوس، بسته به نوع سیستم انتقال قدرت (دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل)، نوع و عملکرد اکسل ها متفاوت است.
اکسل جلو:
اکسل جلوی رنو کولیوس در مدلهای مجهز به سیستم دیفرانسیل جلو (FWD) دارای طراحی مکفرسون استرات با میل تعادل میباشد. این نوع اکسل ترکیبی از سبک بودن، عملکرد مناسب در جذب ضربات و پایداری در پیچها را ارائه میدهد. چرخها از طریق سگدست (knuckle) به اکسل متصل شدهاند و انتقال نیرو از گیربکس به چرخها از طریق شفت های CV (Constant Velocity) صورت میگیرد.
اکسل عقب:
در نسخه های دو دیفرانسیل (AWD)، اکسل عقب شامل یک دیفرانسیل مستقل و سیستم چند بازویی (multi-link) است. این طراحی باعث بهبود فرمانپذیری، چسبندگی بهتر در سطوح لغزنده و رانندگی نرمتر در مسیر های ناهموار میشود.
در مدل های تک دیفرانسیل، اکسل عقب سادهتر است و بیشتر بهصورت اکسل نیمه مستقل (torsion beam) طراحی شده که وزن کمتر و هزینه نگهداری پایینتری دارد.
ویژگیهای فنی برجسته:
جنس اکسل ها: فولاد با استحکام بالا، برای تحمل تنشهای دینامیکی در سرعت های بالا و ناهمواری ها.
اتصالات CV Joint: در محور های جلو برای انتقال روان گشتاور در زوایای مختلف، بدون لرزش یا کاهش بازده.
سیستم تعلیق مستقل در محور عقب (AWD): افزایش راحتی سرنشینان و هندلینگ بهتر.
هماهنگی با سیستم کنترل پایداری (ESP): تعامل مستقیم با سنسور ها برای اصلاح رفتار خودرو در پیچ های تند یا شرایط لغزنده.
نکات نگهداری:
بررسی دوره ای گردگیرهای شفت اکسل (CV Boot) به منظور جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و نشت گریس.
بررسی صدای غیرعادی در هنگام دور زدن (نشانه خرابی CV Joint).
کنترل وضعیت کمکفنرها و بوشها برای عملکرد صحیح اکسل و سیستم تعلیق.
شما میتوانید اکسل کولیوس را از فروشگاه الماس رنو تهییه نمایید.

نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.